Verdwijnt de motivatie bij je kind als leren lastig wordt? Raakt jouw kind zijn of haar passie voor leren kwijt? Oftewel, heeft jouw kind moeite met leren? Dan wordt het tijd dat jouw kind anders naar leren leert kijken.
Groeien door het maken van fouten
Bij het leren op school kan je kind gaan geloven dat hij of zij een bepaalde ‘hoeveelheid’ intelligentie en kwaliteiten bezit. Iets dat voor het hele leven is. Jouw kind kan met zijn of haar aangeboren talent iets snel en perfect doen en doet daarom liever geen lastige, onbekende dingen waarmee je fouten kunt maken. Wanneer je een nieuwe uitdaging aangaat, is de kans dat je fouten maakt erg groot en fouten maken vindt je kind vreselijk. In zijn of haar ogen ben je slim als je iets goed en snel doet en dom als je iets fout doet. Ergens inspanning voor leveren betekent voor je kind bij voorbaat al dat hij of zij er dus eigenlijk niet zo goed in is.
Je kind is helemaal vergeten dat fouten maken hem of haar ontzettend hebben geholpen in zijn of haar prille leventje. Praten, lopen, optellen, wat heeft hij of zij er allemaal wel niet van geleerd? Niemand is slim geboren en iedereen begon bij nul. Er was een tijd dat Einstein niet eens tot tien kon tellen. Je moet fouten maken om te ontwikkelen en te groeien. Het hele leven is een leerproces met vallen en weer opstaan. Heb je dit al aan je kind verteld? Het wordt er tijd voor!
” ‘Fouten maken’ is een ander woord voor ‘groeien’ “
Samen naar een groei overtuiging
Als je ervan uitgaat dat je altijd nog beter kunt worden dan vind je uitdagingen juist geweldig. Moeilijke dingen horen bij het leerproces en brengen veel ontwikkelingen met zich mee. Met een groei overtuiging leer je jouw kind zijn of haar talenten dus optimaal te benutten.
Belangrijk om te weten is dat goed bedoelde complimenten niet altijd goed hoeven uit te pakken. Als je goed en slim wordt genoemd, als alles lukt, wat ben je dan als het (toch) misgaat? ‘Weer een hoog cijfer, wat ben jij toch slim!’ of ‘Jij bent echt een natuurtalent’ benadrukt dat het goed is om geen fouten te maken! Dit werkt bij iets anders, waar je niet zo goed in bent, angst voor fouten in de hand. Dit is de reden waarom vaak geprezen kinderen later (te) perfectionistisch worden.
Beter is het om je kind te bemoedigen en je daarbij te richten op het groeiproces. Benoem vooruitgang, moedig hard werken en oefenen aan en schenk aandacht aan het doorzettingsvermogen. Op deze manier stimuleer je een groei overtuiging, waarbij kinderen leren genieten van uitdagingen (resultaten) en plezier krijgen in de inspanningen die ze hiervoor moeten leveren.
Het woordje ‘nog’ legt automatisch de focus op groei en ontwikkeling. Met dit woordje in elke aanmoediging geef je aan dat je gelooft in de ontwikkelingsmogelijkheden van je kind. Bijvoorbeeld: ‘Je bent nog niet zo goed in tafels’ of ‘Je hebt het goed geprobeerd, maar het lukte je nog niet’.
Meer bewegen als je kind moeite met leren heeft
Naast kindercoach ben ik gym juf op verschillende basisscholen. Dit doe ik al meer dan zesentwintig jaar met veel plezier. In mijn lessen stel ik kinderen graag voor uitdagingen en leer ik ze rekening te houden met elkaar. Ik vind het heerlijk om te zien hoe ze hun eigen kunnen leren kennen.
Het is wetenschappelijk bewezen dat spelend leren het kinderbrein ontwikkelt waardoor kinderen slimmer worden en vaardigheden aanleren waar ze hun hele leven wat aan hebben. Elke fout of verkeerde keuze, maakt de hersenen van je kind dus een beetje sterker.
In mijn praktijk daag ik jouw kind uit met spel en beweging. Zo heb ik bijvoorbeeld leuke tafels- en reken- beweegspellen.
Spel en beweging geven jouw kind een goed gevoel waardoor hij of zij sneller leert.
In kindgerichte coaching combineer ik mijn spel- en bewegingsmethodieken met groei overtuiging.
Wil je graag dat je kind minder moeite met leren heeft?
Neem dan eens contact op voor een vrijblijvend gesprek.